15.4.07

Čo je to SEM?

Search engine marketing

Po tom enormnom nápore blogerov na tému AdSense, to dnes trochu priblížim z druhej strany. Program pre tých, ktorý svoju reklamu chcú publikovať sa volá AdWords.

Systém AdWordsje jednoduchý. Vy si zadáte kľúčové slová, texty kampaní, komu sa má Vaša reklama zobrazovať...... Vybrať si môžete medzi vyhľadávacou sieťou a obsahovou reklamou resp. kombináciou týchto dvoch. Obsahová sieť je to, čo je napravo od tohoto článku. Obsahová sieť publikuje reklamu tam, kde sú AdSense odkazy. Vyhľadávacia sieť publikuje tam, kde sú vyhľadávače google.
AdWords si získal kvalitu najmä tým, že reklamu zacieľuje nesmierne presne. Ak píšete o víne ponúkne rôzne vinotéky. Ak píšete recenziu svojho mobilu AdSense ponúkne obchody s mobilmi. Preto má reklama v AdWords veľmi veľký účinok. Dnes už k výhodám určite patrí aj nesmierne veľký počet blogov, stránok a vyhľadávačov, ktoré túto reklamu zobrazujú.

Zo zahraničia je veľmi známy YahooYahoo Overture, či MSN advertisenig alebo reklama z Ask.com. Pre SK weby sú však oveľa menej využívané. S MSN zatiaľ skúsenosti nemám.


Najväčším slovenským poskytovateľom PPC(neviem ci nie aj jedinym) je Etarget.sk.
Etarget ponúka perfektné riešenie pre oslovenie internetujúceho Slováka. Reklamu Etarget.sk majú na svojich stránkach umiestnené najväčšie servre na Slovensku. Patria medzi ne napríklad Zoznam.sk či Sme.sk. Sme.sk síce postupne akoby prechádzalo na AdSense no vo vyhľadávaní je zatiaľ iba Etarget tak ako aj pri rôznych článkoch. Etarget je veľmi intuitívny. Vytvorí sa jeden text a k tomu sa pridajú kľúčové slová. V systéme rovno vidíte za akú cenu sa umiestnite na akom mieste. Všetky tieto ceny sú bez DPH.

V Čechách je poskytovateľov PPC(pay-per-click) viac. Medzi najväčšiu konkurenciu patria asi AdFox a Etarget.cz. K nepriamej konkurencii patrí aj Sklik. Sklik je však PPC len na stránkach seznam.cz, čiže na najväčšom Českom webe. Platby zo Slovenska sú v ňom trochu sťažené. Etarget.cz je systém úplne rovnaký ako v Slovenskom jazyku. Potešilo ma, že potom, čo som si tam vytvoril odkazy v slovenčine, niekto z Etarget.cz mi ich pekne preložil do českého jazyka. Slováci majú možnosť neplatiť DPH, čo kredit celkom zlacní. Systém AdFox ma charakteristiku rovnakú ako AdWords. Nachádza sa na rôznych blogoch aj weboch.

SEM certifikáty sú udeľované ľudom, ktorí sa SEM venujú profesionálne a spravujú kampane ľudí v týchto systémoch. Asi najznámejší SEM certifikát je Google AdWords professional. Tento certifikát získa jednotlivec ak spravuje aspoň jednu kampaň aspoň 90 dní a preinzeroval v spravovaných kampaniach za posledných 90 dní aspoň 1000USD. Záujemca o tento certifikát musí prejsť testom, za ktorý platí 50USD a je možné si ho urobiť najviac 2-krát za mesiac.
Veľmi cenený v SEM je certifikát profesionál na Etarget. Na tento certifikát je potrebné spravovať 15 kampaní a preinzerovať aspoň 750 000,-SK bez časového obmedzenia. Agentúra, ktorá spravuje už 15 kampaní je pravdepodobne naozaj kvalitná. Na Slovensku však zatiaľ takáto agentúra neexistuje.
Yahoo ma niekoľko SEM certifikátov. Ten najvyšší má len pár kampaní. Osobne nepoznám nikoho, kto by z troch certifikátov ponúkaných Yahoo mal ten druhý najvyšší. Bežný Yahoo certifikát sa získa každý, kto sa reálne reklame venuje.

Na to aby Vám niekto spravoval kampane v SEM systémoch však tieto certifikáty nepotrebuje. Osobne spravujem zatiaľ celkom úspešne niekoľko kampaní a okrem Google certifikácie sa o inú ani len nesnažím, určite to však rôznym spoločnostiam tomuto sa venujúcim pomôže v prestíži a ich hodnotení.


Jeden z najlepších blogov o PPC je určite blog country managera Etarget.sk Martina Kováča.

Žiadne komentáre: