12.12.07

Google Website Optimizer

Spoločnosť Google od apríla 2007 ponúka službu Website Optimizer. Dostať sa k nej dá cez službu AdWords.

Celá podstata služby Website Optimizer spočíva v zistení, čo Vám prináša najväčší počet toho, čo chcete na webe dosiahnuť v prepočte na počet navštevníkov, tzv. CR - conversion rate.


Conversion - noun - the process of converting or of being converted. British: a building that has been converted to a new purpose. Law: the changing of real property into personalty, or of joint into separate property, or vice versa.
Oxford English dictionary (Eleventh edition)


Ide teda o konvertovanie. Coho? Ide o konvertovanie navstevnikov na zakaznikov. Konverzna akcia pritom môže byť nákup v eshope, registrácia na vašej stránke, prihlásenie sa na odoberanie newsletteru alebo dokonca len návšteva niektorej stránky.

Predstavme si, že vlastníme obchod s cestami do vesmíru. Podstata Google Optimizer je nasledovná. Zadáme si vybrané plochy na stránke, pri ktorých chceme zistiť, čo na tomto mieste najlepšie získava konvertuje návštevníkov na zákazníkov.Vyberieme si napríklad:
  1. Úvodný text
  2. Obrázok
  3. Potvrdzujúce tlačítko
Ako úvodný text môžete použijeme niekoľko možností...napríklad: Výlety na Mars, Leťte na Mars, Mars a Vy, Spoznajte červenú planétu, Romantika a dobrodružstvo na Marse. Máte teda 5 rôznych úvodných textov.
Ako obrázok použijeme napríklad: Fotku Marsu, fotku letiacich na dovolenku na Mars, ubytovanie na Marse. Máte teda 3 rôzne druhy obrázkov.
Na potvrdenie môžeme dať napríklad:Kúp!, Chcem!, Pridaj do košíka!. Máte teda opäť 3 rôzne druhy potvrdenia.

5*3*3=45
Máme teda po päť tri a tri kombinácií na jednotlivých pozíciach, ktoré keď skombinujeme máme 45 možností stránok, ktoré sa o chvíľu budú zobrazovať a jedna z nich bude tá, ktorá nám návštevníkov bude konvertovať najlepšie.

Ešte potrebujeme niečo čo si stanovíme ako náš cieľ. Niečo podľa čoho rozlíšim kupujúceho od návštevníka. Napríklad na Worldpicks.eu som používal stránku /registracia_ok.php . Je to stránka, ktorá sa Vám otvorí akonáhle vaša registrácia prebehne v poriadku. V našom obchode, ktorý predáva zájazdy na Mars konverznou stránkou by mala byť stránka, na ktorú sa dostanete po potvrdení platby. Ak už je to po platbe kartou, internetovou peňaženkou alebo všelijakými tými SporoPaymi a TatraPaymi, príjem peňazí je teda instantný, tak by konverzná stránka mala byť tá, na ktorej nám to napíše, že platba prebehla úspešne.
Na túto stránku nainštalujeme jednoduchý kód, ktorý nám vygeneruje Google.

Experiment môže začat. Vyberme si ešte, koľko našich návštevníkov budeme testovať. Väčšinou nie je problém testovať 100% návštevníkov.

Experiment teda začal a každému návštevníkovi Vašej stránky je ponúktutá niektorá zo 45 možných variant našej stránky. A takisto je meráne či sa ten náš návštevník, ktorý dostal tú našu variantu, prepracoval na našu cieľovú stránku.

Keďze náš obchod je unikátny, naše cesty na Mars stoja za to, a náš obsah je kvalitný, a neštítime sa zameraniu aj do zahraničia, máme veľké množstvo návštevníkov každý deň. A tak už o niekoľko dní sa pozrieme, aké sú priebežné výsledky.

Najlepšie sa darí variante číslo XY a to je "Romantika a dobrodružstvo na Marse, fotka cestujúcich a tlačítko Chcem!" Druhá najlepšia varianta je " Romantika a dobrodružstvo na Marse, fotka Marsu a tlačítko Kúp!". Ostatné dosť zaostávajú. Preto vytvoríme takzvaný follow-up experiment v Google Optimizeri.
Vo follow-up experimente už necháme bežať len tieto dve možnosti. Zázazníkom sa teda namiesto 45 variácií zobrazujú už len dva a naďalej je meráne, ktorá z týchto dvoch je úspešnejšia.

Tento experiment skončil. Máme výsledky. Najlepšia kombinácia, ktorá nám prináša jedného kupujúceho na 150 návštevníkov, nahradila našu pôvodnú kombináciu, ktorá nám prinášala jedného kupujúceho na 320 návštevníkov.

Google Optimizer je však len zjednodušenie toho, čo tí, ktorí sa venovali optimalizáciám robili už dávno predtým. Dnes je to vďaka Google optimizeru schopný robiť každý webmaster.


3 komentáre:

gondo povedal(a)...

tak ak som to spravne pochopil, nastavis si rozne typy obsahu ktore potom google podsuva navstevnikom.
podla mna mozu byt (a aj su) vysledky zavadzajuce.
zober si priklad ze na stranku zavita clovek po prvy krat.
zobrazi sa mu varianta 23. (z tych tvojich 45 v priklade) navstevnik sa rozhodne kupit / nekupit tovar (sluzbu).
v lepsom pripade zavita na stranku opat v horsom uz nie.
ak to bola jeho jedina navstevnost aku hodnotu ma vysledok testu ?
ak zavita na stranku o5 su 2 moznosti (opakujem neviem ako to funguje)
1. - zobrazi sa mu ina varianta.
dosledok: minimalne bude zmateny kde sa ocitol a to ho ovplyvni.
2. - zobrazi sa mu to co uz raz videl ci uz sa rozhodol kupit/nekupit. tu je otazka: aky zmysel ma experiment ?
mozno to je fajn nastroj ale pre stranky zavysle na zakaznikoch to imho nema vyuzitie pretoze tam sa musia robit zmeny opatrne a pomaly.

a taktiez je podla mna rozumnejsie robyt pre vsetkych navstenikov rovnake zmeny a az na zaklade toho vyhodnocovat rozdiely. lenze to chce vela casu.

Miroslav povedal(a)...

....podla mna mozu byt (a aj su) vysledky zavadzajuce. ....

to si ako prisiel k tomu tvrdeniu????

...v lepsom pripade zavita na stranku opat v horsom uz nie.
ak to bola jeho jedina navstevnost aku hodnotu ma vysledok testu ?...

keby si mal jednu variantu nemas co testovat, len jednoducho vies ze nie kazdy navstevnik "kupi", takto vytestujes ktora varianta "predava" najlepsie

Peter Šoltés povedal(a)...

Miroslav ma pravdu.

Podstatne skusim hrnut....na stranku ti pride 450 tisic ludi...teda kazda varianta sa zobrazi 10 tisic ludom.
Jeden navstevnik jedna varianta, nech nas navstivi kolkokrat chce.

Zistim, ze z tych co sa im zobrazila varianta 23 si kupilo zajazd 145. Z tych co sa im zobrazila varianta 11 si zajazd kupilo len 22.

A tak zistim, ze ta prva varianta ma pre mna vacsi efekt.

Samozrejme, tieto experimenty sa robia este na vacsom mnozstve ludi. Zalezi tiez na vyske a rozdieloch v CR, aby sa to naozaj dalo nejako urcit.