24.8.08

Linkbuilding a základy optimalizácie & Letenky

Sľúbil som v komentároch krátky článok o linkbuildingu, pre konkrétny typ stránky. Pozrime sa teda na letenkové stránky. Letenky sú jednou z tých úplne najnáročnejších tém na optimalizáciu a bojujú v nich najväčší SEO experti a profesionálne spoločnosti.

Ok, ok, najprv sa pozrieme ako sa optimalizácia nerobí. To nám predvedie Click4Sky.com - najlacnejšia verzia Českých aeroliniek.


Aj by som im dal odkaz, ale nemám povolenie. Zato odkaz na svoje letenky dostane Rado Rohaľ. Vidíte tú výmenu odkazov? A>B C>D, žiadna väčšia spojitosť. A už sme pri tom ako sa odkazy na takúto stránku robiť môžu. Rado Rohaľ odkaz mne na moje reality a zato ja na jeho letenky a blog. Dohoda na ICQ nám trvala asi 2 minúty a máme tu odkaz z blogu. Blogy sú silná zbraň odkedy vznikli a myslím si, že ešte istú dobu ňou aj budú. A preto...založíme si blog o letenkách. Z bočného menu poďho link na našu hlavnú stránku a do článkov deep linking.

BTW...kto si myslíte, že je na "letenky" prvý? Pelikan.sk? Nie, je to jeden z mála ozajstných Slovenských SEO expertov Rado Rohaľ a tak si môžeme spomenúť na môj článok z januára o SEO na Slovensku, kde som povedal, že individuálny SEO experti su najlepší hoci ťažko zohnateľní a nie lacní.

Deep linking? Pri letenkách? Áno. Každá profesionálne optimalizovaná stránka má aj iné odkazy ako len na hlavnú stránku. Letenky ako jedna z najzložitejších tém môže len ťažko byť výnimkou. Pri veľkom množstve stránok s letenkami, ktoré si vezmú len nejaký bežný affiliate profil je problémom už to, že žiadne podstránky nemáme. Takže si nejaké vytvorme. Pozrime sa teda čo sa týka optimalizácie leteniek na moju absolutne obľúbenú stránku letuska.cz. Jednoduchým parametrom site: do Google zistíme, že letuska ma 17 300 podstránok. Vyzerá, že si to Šoltés s tymi podstránkami nevymýšľa :-)). A letuska nekonci len jedným lomítkom, štruktúra ich stránky je ešte o čosi hlbšia.
Nuž a aké podstránky si teda vytvoríme? Krajiny so zoznamom ich miest a letísk, stránky s názvami letísk, s názvami miest. Veľmi jednoducho prelinkované, údaje potrebné na vytvorenie nájdeme na Wikipedii a stránke ministerstva zahraničných vecí. Názvy letísk sveta predsa aj tak máme v databáze, takisto ich kódy, mestá a štáty, kde sa nachádzajú. Nezabudneme na vysokokvalitné externé odkazy ako stránky konkrétnych letísk alebo ministerstvo zahraničných vecí či Wikipedia. Externé odkazy taktiež zvyšujú kvalitu stránky aj z pohľadu Google.
Ďalej si urobme názvy leteckých spoločností. Koľkí vyhľadávajú "letenky Lufthansa". Koľkí na tom prito optimalizujú? Nie je teda problém sa dostať okamžite po vytvorení stránky do prvej desiatky a traffic, hoci malý začína prúdiť. Užívateľom k tomu pri najpoužívanejších spoločnostiach(SkyEurope, ČSA, Lufthansa, AUA) poskytneme aj nejaké konkrétne ponuky ich leteniek, napríklad tých pár letov, čo majú z Bratislavy a z Košíc. Návštevníci teda nájdu to čo hľadali, letenky od Lufthansy...a môžu kupovať.

Ok, máme dosť obsahu, teraz by sa nám niečo zišlo na prirodzený linking.
Vytvoríme ešte články o tom ktorá letecka spoločnost predala koľko percent cez našu stránku, ktorá ma aký share na našom trhu, ktorá koľko mešká. Vydáme články ako ušetriť pri kúpe letenky, akú spoločnosť si vybrať na jednotlivých linkách, kde je ich viac, 10 vecí na ktoré si treba dať pozor pri kúpe letenky a podobné. Dajme ľuďom možnosť hlasovať, ktorá spoločnosť a ktoré letisko je najlepšie. Vytvorme pre ľudí miesto, kam si každý môže ukladať svoju letovú históriu. Jednoducho si môže zadať všetky lety, ktorými letel a vidí celú svoju históriu. A tiež na svoju históriu môže niekomu poslať odkaz.

Nuž a rozošlime. Saskov blog o letenkách môže publikovať v podstate ktorýkoľvek z našich výskumov. Letisko Košice môže pokojne poslať článok o tom ako sú podľa portálu XY jeho zákazníci spokojní s jeho službami a koľko bodov od nich získali v ktorej kategórii. Agentúra SITA alebo TASR alebo nejaké periodikum môže publikovať, môžu na začiatku publikovať správu ako podľa konateľa spoločnosti XY(už minule sme sa naučili, že namiesto spoločnosti uvádzame radšej link, najlepšie ak sú tieto dva faktory rovnaké) za posledný rok neuveriteľne stúpol počet leteniek zakúpených cez internet a klienty xy.com začali kupovať viac zaoceánske lety, alebo akýkoľvek iný bullshit. Je to článok, ktorí čitatelia majú radi, rôzne štatistiky, zaujímavá téma, agentúry by boli hlúpe ak by ho nepublikovali. My by sme boli hlúpi ak by sme im s radosťou neodpovedali na otázky. Rovnako letisko by bolo hlúpe ak by nepublikovalo výskum ako sú s ním ľudia spokojný. Mimochodom letisko Košice má v bočnom menu odkazy na čisto komerčné stránky. Neviem, či to dokonca nie je protizákonné.

Ďalšie linky na nás môžu publikovať naši partneri. Rezervačný systém(software/aplikáciu) nám dodáva Amadeus - chceme v cene link z ich stránky. Webhosting nám dáva tá spoločnosť, chcem od nej link zo stránky. Dohodneme si spoluprácu s nejakým hotelom. Kúpte si letenku do Prahy cez našu stránku a Hotel XY máte s 10% zľavou. Pýtajte si link zo stránok hotela.

Odkazy na históriu môžu začať publikovať na svojom blogu všetci nadšenci lietania, ktorých je takisto kopa. A ak niekto hľadá informácie o letenkách do Brazílie, ktoré by mohol dať na blog, dá tam session, ktorá tak päť minút platí na jeho počítači? Nie, skôr tam dá statickú URL s pravidelne sa meniacimi cenami..

Ok, základ sme zvládli. Máme vlastný blog a odkazy z neho. Máme odkazy z desiatky ďaľších blogov. Máme pár autoritatívnych odkazov z médií a priamo zo stránok letiska. Kto nám ešte dá odkazy zadarmo? Katalógy... Zoznam, Atlas, Centrum, Surf, Pozri, Webstránka... prešli sme. Ale nestane sa nám základná chyba konkurencie. Pridáme svoju stránku aj do katalógov Českých! Len registráciou do všetkých Českých katalógov vieme získať viac ako 30 odkazov. Taktiež získame traffic, o ktorý nám tak ide.

Spustime miesto pre užívateľov. Klient bol na dovolenke v Egypte. U nás si kúpil letenku a možno sme mu odporučili aj hotel. Napíše pre nás krátku recenziu. Let so spoločnosťou Slovak Air bol dobrý/zlý, meškal/nemeškal, letušky boli pekné a správali sa k nám milo. Na letisku v Egypte bolo tiež pekne a bola tam dobrá klimatizácia. Rezervovali sme si ten a ten hotel. Bol taký a taký. Nuž a ak už niekto pôjde do daného mesta, príde si pozrieť recenzie ku nám. A keď nás už pozná, sme známy portál, nemá problém a číslo kreditnej karty dá určite radšej nám ako niekomu o kom nikdy nepočul. Konverzný pomer sa nám zvýši a odporúčanie medzi známymi a tak aj linkbuilding tiež.

Spúštame affiliate program. Vy nám dáte link, ak od Vás niekto príde a niečo kúpi, platíme Vám takú províziu. Affiliate program musí byť urobený profesionálom na SEO aby bol pre vyhľadávače úspešný. Keď si kupujeme reklamné kampane, nezabúdame na odkazy z daných stránok.

Nuž a nakoniec...to najjednoduchšie, okopírujeme ostatných. Pozrime sa aké spätné odkazy na letuska.cz našlo Yahoo. Temer 700 000. Vynikajúca je napríklad spolupráca s bedekr.cz ci zajezdy.cz. Cestovateľské stránky získavajú na seba odkazy veľmi jednoducho a následne venujú odkaz z danej krajiny, nám. Veľmi jednoduché. Rovnako si spraviť spoločnost predávajúcu letenky cez našu stránku a hotely cez nejaký affiliate po celom svete takisto nie je žiaden problém. Sú to pritom ďalšie odkazy. Odkazy na tieto konkurenčné stránky si prejdeme a pokúsime sa na nich taktiež si vybaviť link. Technika, za ktorú Tybi preklína, okrem toho, že pridáme svoj link, môžeme sa pokúsiť link konkurencie odstrániť.

Tak, tu je návod ako si spraviť tú najjednoduchšiu optimalizáciu pre letenky. Týmto návodom sa nedostanete okamžite na prvé miesta. Začnete však získavať traffic z niekoľkých odkazov a traffic z Google hoci na začiatok len z menej dôležitých fráz. Nezaplatili sme pritom okrem hostingu ani korunu a už sme zarobili pár stovák. Ak tie investujeme do kúpi linkov napríklad s odstránením konkurencie, získame ešte viac.
Samozrejme, vysoké investície do Etarget a AdWords či silné reklamné kampane nám prinesú pár desiatok klientov ale tiež nás môžu veľmi rýchlo priniest do červených čísel ako sa stalo už v prípade nejednej letenkovej spoločnosti. A preto SEO na štýl Rohaľovej stránky zo začiatku, bez akejkoľvek reklamnej kampane je vynikajúci postup.

12 komentárov:

Rado povedal(a)...

Hey Peter super ako obycajne!

Zirkman povedal(a)...

Vyborny clanok. Aj ako SEO clovek ocenujem!

Tom@S povedal(a)...

Myslis ze za peniaze niekto odstrani odkaz konkurencie? A myslis ze tym ze sa odkaz odstrani (povedzme 1-2) nastanu nejake poznatelne zmeny?

okuin povedal(a)...

Pekny clanocek, len moc nechval Rada, lebo bude este viacej namysleny ako je :D

Peter Šoltés povedal(a)...

Dakujem za pochvali chalani. :-))

Postupne...Myslim si, ze ano. Ak mas web nie letenky so 700 tisic odkazmi ale nejaku mensiu konkurenciu v krajine ako Slovensko, bojuje sa v podstate o kazdy odkaz. Osobne sa priznam, ze som tuto techniku pouzival nie na optimalizaciu ale na udrzanie webu. Web je velky, je prvy a vznikaju nejake portaly, ktore mu chcu ukrojit z market share. Linky na seba pomaly niekde tvoria...a ja raz za cas pozriem kde, napisem adminom tychto stranok, ponuknem 10$ mesacne za vyhodenie a dalsich $10 za pridanie mojho a je to. Bezna konkurencia nema proti mne realnu sancu.

Okuin: Co sa tyka Rada, mal som trochu moznost spoznat jeho a jeho know-how. Osobne ho povazujem za najlepsieho co sa tyka SEO na Slovensku a netajim sa tym, preto aj tolko chvaly. Hadam uz viac namysleny nebude :-)))
BTW...stranky pod meno sa pisu s http://, inak vznikne zly odkaz ;-))

okuin povedal(a)...

Vsimol som si s tou url, snad uz je to dobre.. A ja netvrdim, ze Rado nie je expert, ved ja ho tiez pomaly chtiac nechtiac spoznavam :D, ostava nam teda spolu dufat, ze pan Judr Mudr ucitel Rohal to nezoberie ako prilisnu pochvalu :)

Andrej povedal(a)...

Peter možno by bol zaujímavým námetom vytvoriť článok: SEO ALL STARS. Teda napr 5 ludi s kt. by bol akýkoľvek projekt jednička. Malo by to určite veľký ohlas a hlásili by sa najmä tí kt. by si doň nezaradil :D

Peter Šoltés povedal(a)...

Okuin: URL funguje :-))

Andrej: Nepoznam vsetkych a tak by sa mohol niekto pravom hnevat, ze tam nie je hoci je stokrat lepsi. Ale ja si to rad pozriem aj z pohladu Tvojho :-))

V kazdom pripade aj toto je napad na dobry linkbuilding pre SEO blog. Vyhlasis SEO elitu, das tam dvadsat ludi(cize hadam vsetkych) a oni vsetci mozu zo svojich dobre linkovanych webov odkazat, ze aj ja som sa umiestnil v Slovenskej elite. Ked z toho urobis dogmu, ze toto su jedini dobri a seriozni a od inych nieco brat je risk, tak ti budu este aj spolocnosti telefonovat(aj ked nezverejnis telefonne cislo, viem o com hovorim :-))) zeby sa tam velmi chceli pridat, ze co za to chces. :-))

Ale zase vsetko co robim, vzdy robim s dobrym myslenim, chcem si robit linkbuilding ale nikomu nechcem podobne uskodit. :-))

Richi povedal(a)...

Ešte si zabudol spomenut tzv. komentarovy linkbuilding ale to už je na dlhšie zimné večery :-)

Jan Hysek povedal(a)...

Moc pěkný článek. Takhle popsáno jsem to ještě nikde neviděl.

Janka povedal(a)...

Niektore rady som vyuzila aj tu - lietajucakorytnacka.sk inac super clanok:)

Letenky povedal(a)...

Velmi pekny clanok.. dost ma zaujal nakolko si robim seo sam.. :-)