22.3.09

Optimalizujeme web #3: Čo o tebe viem z internetu?

#1:Linkbuilding (+ konkrétny príklad)
#2:Externé odkazy
#3:Reputácia
--

...začína to byť vážne...
Pred pár rokmi sa šíril vtip, že študenti MIT si pred rande toho druhého najprv vygúglia. Dnes je to úplne bežná prax.

Čo však my, pracujúci s rôznymi spoločnosťami a projektami? Ruku na srdce, viete čo o vás váš klient či partner alebo ešte lepšie potencionálny klient ci možný partner zistí, keď zadá názov Vašej firmy do vyhľadávača?

A pritom pozrime sa na výskumy. Podľa výskumu spoločnosti PSL sa pri nákupe cez internet až 72% ľudí rozhoduje na základe odporúčania známeho a až 42% ľudí si hľadá informácie o tejto firme cez internet pred tým, než nakúpi. Ak sa jedná o človeka, ktorí nie je skúsený s internetovými obchodmi, toto číslo ešte dramaticky rastie.

Pozrime sa napríklad, čo narýchlo nájdem ak hľadám informácie o SkyEurope. Článok s názvom Poplach stojí peniaze o tom, že SkyEurope mohol mať rôzne problémy, účet na profesia.sk, kde akurát nezháňajú žiadnych nových zamestnancov, SkyEurope prišlo o desať lietadiel, SkyEurope ruší lety a rôzne sťažnosti. Je to dobre? Nie celkom.

Ako zabezpečiť to aby užívatelia verili? Už pred desiatkami rokov sme sa stretávali s odporúčaniami priamo pri produktoch. V teleshopingoch sme videli ľudí, ktorí sú nesmierne štastný pretože tento produkt používajú. Dnes už na stránkach vidíme rôzne prípadové štúdie a referencie. Požiadajme teda našich klientov aby o nás napísali referenciu. Publikujme ju na vlastnej stránke ale poprosme partnera aby nám ju publikoval aj na jeho stránke alebo možno blogu?

Blog je ďalšou skvelou záležitosťou. Za blogom človek vidí reálne postavy. Google vidí novú stránku a nový výsledok do vyhľadávania. Je to jedna výhoda firemného blogu. Blogy však môžeme využívať aj cudzie.
Recenzie publikované na blogoch sú skvelé. Získať ich môžeme napríklad zapožičaním nášho predmetu niektorému z bloggerov. Ten o ňom napíše recenziu s odkazom na nás. Ak je produkt v hodnote nad 100-500€ produkt sa po uskutočnení recenzie vracia. Spomeňme si napríklad na to ako Microsoft posielal svoje notebooky bloggerom aby o nich napísali recenziu. Bloggerovi sa nechávajú zvyčajne menšie pozornosti prípadne priama platba. Samozrejme, záleží od úrovne a popularity bloggera. Recenzia sa rovnako dá kúpiť prostredníctvom služby Reviewme.com. Momentálne sa tam nachádza 5 slovenských blogov. Sám som vďaka tomuto blogu býval vo vynikajúcej izbe hotelu Parkhotelu v Brémach na výmenu za recenziu o nich.

Článok o nás na Wikipedii je taktiež fajn vec. Wikipedia sa však nesmie spamovať rôznymi článkami. Ak je však článok, ktorý napíšete kvalitný a je o projekte, ktorý má nejakú hodnotu, Wikipedia by bola hlúpa, ak by ho zmazala. Wikipedia a jej podobné stránky môžu vyzerať skutočne seriózne.

Publikovanie PR taktiež nie je zložité. Moje najlepšie odporúčania(vidíte o čom píšem...odporúčam) má agentúra SITA. Za nejakú tú stovečku vám publikujú článok na rôznych weboch a ešte o tom aj môžu informovať vo svojom spravodajstve. Alebo PR služby za nižšiu cenu? O tom ste mohli počúvať na BarCampe.

Začnite teda budovať svoju reputáciu. Pýtajte si od klientov referencie. Dohodnite sa s blogermi. Ponúknite produkt za výhodnejšiu cenu ak o Vás na svoj web napíšu recenziu. Začnite tvoriť svoj firemný blog. Buďte v spojení s novinármi. Stojí to zato...

2 komentáre:

click4sky povedal(a)...

Peter, ako si uvadzal priklad o skyeurope bol to naozaj dobry postreh. Ak by uvadzali info na svojom blogu tak by sa nesirili dezinformacia rozneho druhu. Tu je problem, ze vacsina korporatnzch webov uprednostnuje tlacove spravy cez ktore su s kontakte s novinarmi. Z mojho pohladu su pre velke firmy vhodnejsie tlacove spravy ako blog. Zavanaju predsa trosku vacsou serioznostou.

Peter Šoltés povedal(a)...

Nesuhlasim s Tebou. PR spravy mi chodia automaticky v gmaily do kategorie "PR", ktoru som za posledne tri tyzdne urcite neotvoril ani raz. ...To uz dnes cita skutocne malokto..